TEACHING THE ALPHABET

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„Dieses found-footage-Alphabet von Volker Schreiner ist kein einfaches ABC. Schreiner zeigt seine Qualitäten im Sammeln und Choreografieren von Ausschnitten aus (Hollywood-) Filmen. Das Prinzip der alphabetischen Ordnung ist locker strukturiert, so daß Platz ist für spielerische Zugaben vom Unterbewußtsein.“
(Katalog International Film Festival Rotterdam 2008)

„It's not a simple ABC, this found footage alphabet by Volker Schreiner. Schreiner reveals his qualities in collecting and choreographing footage from classic (Hollywood) films. The concept of alphabetical ordering is loosely maintained so there's room for a playful contribution from the subconscious.“
(catalogue International Film Festival Rotterdam 2008)

„With TEACHING THE ALPAHBET Volker Schreiner presents a monumental tribute to the mainstream cinema of all times. He not only pays homage through a precise selection of clips from Hollywood greats that demonstrates an incredible knowledge of the subject, but also by linking the footage in a series of surprising, logical connections. Through the device of teaching the alphabet, in the way that it is often taught to children with associations of letters and objects or concepts, Schreiner actively involves the spectator in a guessing game of images with missing data and unspoken words. In this puzzle of cross references, unsaid famous lines, and connections that at times are obvious and at others more obscure, Schreiner offers us an ingenious lesson on the history of cinema, challenging the viewer’s powers of recognition.“
(catalogue INVIDEO Milano 2009)

Teaching the Alphabet
Basket, ball, bandit. Lesen lernen ist ein Kinderspiel, sobald man die Buchstaben mit Bildern verknüpft. In Volker Schreiners Found-footage-Arbeit „Teaching the Alphabet“, die in einer subtilen Montage von Spielfilmsequenzen das Alphabet buchstabiert, führt eine frühe Szene in das elementare Schrift-Bild-Verhältnis ein. Vor dem Fernseher lernt ein Mädchen buchstabieren, indem es Bilder identifiziert – basket, ball, bandit. Das medial fixierte Kind wird zur Identifikationsfigur für den Betrachter, der Schreiners formales Prinzip erlernt: Seine Buchstaben werden nicht zwangsläufig gezeigt, sondern oft nur visualisiert, ohne sie zu benennen. Immer komplexer wird die Decodierungsarbeit des Zuschauers, der King Kong, Lassie, Marilyn Monroe in K L M aufschlüsselt.
Dabei verlässt sich Volker Schreiner auf das Vokabular Hollywoods, auf das kollektive Cineasten-Gedächtnis. Nicht nur mit ikonographischen Figuren wie Superman, Zorro, Terminator, sondern auch, wenn das kreidige M auf männlichem Rücken an Fritz Langs „M – eine Stadt sucht einen Mörder“ erinnert, oder die Tätowierung „HATE“ auf den Fingern einer Hand an Charles Laughtons Spielfilm „Night of the Hunter“. Hollywood kommt selbst ins Spiel mit dem monumentalen „W“ aus dem Schriftzug in den Hollywood-Hills. „Double-u“ spricht dazu eine männliche Stimme und beschwört das „doppelte Du“, die Projektionsfläche, den Spiegel, zu dem Hollywood uns wird. Das ABC der großen Gefühle, wir haben es im Kino gelernt.
Und das oft bis zum Überdruss. Wenn Tarzan zu einem Schrei ansetzt, dann wissen wir längst, was folgt. Schreiner wird es uns nicht mehr zeigen, weil das Geheimnis der Geste gelüftet ist. Spannend bleibt vor allem der intime Code: Das zaghafte Klopfen eines Morsezeichens, bevor die Zimmertür sich öffnet, das Wispern am Ohr eines anderen. Verständigung bleibt ein Rätsel.
(Kristina Tieke)

Teaching The Alphabet
Basket, ball, bandit. Learning to read is child’s play once the letters are linked to images. In Volker Schreiner’s found-footage work Teaching the Alphabet, which spells out the alphabet in a subtle montage of film sequences, an early scene ushers in the elementary relationship between writing and images. Sitting in front of the television a girl learns to spell by identifying the images – basket, ball, bandit. The child riveted to the screen becomes an identification figure for the viewer, who learns Schreiner’s formal principle: it is far from inevitable that his letters are shown, they are often only visualised without being named. The viewer is thus enticed into decoding increasingly complex references, assigning King Kong, Lassie, Marilyn Monroe to ‘K’, ‘L’, ‘M’, respectively.
Volker Schreiner relies on the vocabulary of Hollywood, the collective memory of the cineaste. This memory is not only called on with iconographical figures like Superman, Zorro or Terminator, but also when for example a chalky M on a man’s back recalls Fritz Lang’s M, or the tattoo ‘HATE’ on the knuckles of a hand in Charles Laughton’s The Night of the Hunter. Hollywood itself is brought into play with the monumental ‘W’ taken from the giant sign on the Hollywood Hills. A male voice speaks the ‘double-u’ and thus conjures the ‘double you’, the projection space, the mirror, Hollywood has become for us. The ABC of emotions, we have learnt them through the cinema.
And this often ad nauseam. When Tarzan is about to bellow out a cry, then we all know what’s going to happen. Volker Schreiner does not show the rest because the secret of the gesture has long been revealed. It is the intimate code that now remains gripping: the hesitant tapping of a signal in Morse code before the door opens, the whispering into an ear. Communication remains a mystery.
(Kristina Tieke - from German by Paul Bowman)